Tips för mer glädje

0

Jag vill dela med mig av ett tips för att förändra ett lågt sinnestillstånd och istället skapa mer glädje i kroppen, tankarna, känslorna – ja i hela systemet helt enkelt.

Först vill jag bara påpeka att ibland så varken ska eller kan vi förändra rädsla, oro, nedstämdhet, ledsenhet, ilska, frustration eller andra känslor som vi brukar kalla ”negativa”. Då handlar det om att istället se och omfamna den sårade delen av oss, som ofta finns i vårt lilla jag/inre barn. En del av oss som inte har blivit sedd, erkänd och tillgodosedd varken av andra eller oss själva. Orsaken till det är att vi inte velat möta den smärta som finns i den sårade delen. Men det är av stor vikt att göra det, för det är där helandet av såret kan börja. När vi gör det så släpper oftast känslorna fortare än om vi försöker förändra hur vi känner. För genom att försöka förändra så accepterar vi inte det som känns utan vi har motstånd till det. Och det är motståndet som skapar smärtan. Enklast är att tänka på hur du skulle trösta och ta hand om ett barn som är ledset och visa samma omtanke, kärlek och förståelse för dig själv och det som känns.

Men ibland när vi hamnar i lågt sinnestillstånd som nedstämdhet, ilska, negativa tanke och känslospiraler kan vi faktiskt hjälpa och lyfta oss själva på ett relativt enkelt sätt.

Först vill jag bara låta dig fundera över om du är medveten om vad som händer i din, och för all del andras, kropp när du är i det låga sinnestillståndet.

  • Hur blir din hållning?
  • Hur ser du ut i ansiktet?
  • Hur känns kroppen?
  • Hur är dina rörelser?
  • Vad tänker du?
  • Vad säger till andra och dig själv(genom tankarna)?
  • Hur talar du?
  • Vad känner du?
  • Hur ser du på livet och det som händer?

Oftast ser vi rätt dystra ut i ansiktet och inget leende finns. Det kan till och med vara svårt att försöka le. Vi sjunker ihop i överkroppen, axlarna åker fram och armarna hänger mest. Kroppen känns tung och kraftlös, rörelserna saktar av, andningen åker många gånger upp i bröstkorgen. Vi känner att ingenting är speciellt roligt, ingen inspiration, lust eller motivation. Tankarna är inte heller speciellt positiva utan vi fokuserar gärna på det som inte funkar, är dåligt och inte vill ha. Och när vi pratar med andra så uppehåller vi oss också vid samma saker och gärna väldigt tyst och långsamt. Om vi inte är arga och upprörda förstås, då är vi i affekt och agerar oftast annorlunda.

Kanske är det så att du bara genom att läsa om dessa saker kan lägga märke till en förändring i sinnestillståndet och kroppen mot det mer låga. Det fantastisk är dock att vi när vi är eller blir medvetna om detta kan välja att ändra på det med väldigt enkla saker.

Genom att förändra saker i din fysiologi hjälper du din kropp, ditt sinne och dina känslor att förändras. Börja med att räta upp dig, sträck värdigt på dig och lyft bröstbenet upp mot himlen, sänk och dra bak axlarna. Sätt ett leende på dina läppar och låt det sprida sig till dina ögon. Känn sedan efter hur det känns i kropp, sinne och känslor bara av detta lilla.

Men den största skillnaden gör att sätta kroppen och systemet i rörelse. Den världskända amerikanska coachen Tony Robbins pratar om att ”Emotion is created by motion”. Genom att börja röra på oss, förändra hur vi pratar – med mer fart och intensitet, och förändra hur vi andas så förändras biokemin i kroppen. Endorfiner friges och vårt sinnestillstånd förändras. Vi tränar vårt nervsystem och vår hjärna till nytt sätt att göra och fokusera på. All rörelse är bra, och min upplevelse är att när jag tar ut och överdriver rörelserna i början ger det ett snabbare resultat. När vi gör det skapar vi en mer gynnsam miljö i vår kropp.

Glädjens boning är i hjärtat och för att fysiskt skapa mer glädje är dans en fantastisk hjälp. Dans är hjärtats och glädjens rörelse. När vi hoppar, studsar, rör på oss, dansar och tar med armarna i rörelserna så ”masseras” hjärtat och öppnar upp sig för mer glädje. Jag har i tidigare inlägg skrivit om dance Walking där jag beskrivit hur jag gör när jag är ute på promenad och vad som händer med mig då. Just nu får du även extra mycket hjälp av våren och vårenergin. Idag räckte det bara att kliva ut utanför dörren och lyssna på alla vårfåglar för att leendet blev stort och glädjen började sprida sig i kroppen. Glädje skapar dessutom kontakt och känsla av samhörighet vilket är fantastiskt bra.

Jag vill därför varmt rekommendera dans och rörelse för mer glädje. Lägg därtill på ett leende, glada och positiva tankar, tänk på solen, värmen och sådant du känner glädje för, sträck på dig och tänk på din hållning. Då kan du på en liten stund förändra sättet du känner på. När du sedan fortsätter din promenad eller det du gjorde, lägg märke till hur hållning är, hur kroppen känns, hur du känner dig känslomässigt och hur ditt fokus och din attityd till livet och det du gör är. Med stor sannolikhet har du svängt om ditt mående till en mer glädjefylld och positiv attityd och livssyn.

Jag själv ser oerhört mycket fram emot kvällen då gruppen jag dansar fridans med ska dansa!

Stor glad och varm danskram till er alla!

Johanna

Dela.

Om skribenten

Missa inte våra intressanta artiklar

Läs fler artiklar på huvudsidan

Lämna en tanke